جحا الثقافية
جحا الثقافية
جحا الثقافية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
جحا الثقافية

ثقافة بلا حدود شعار يجب أن يرفعه كل انسان عربى حتى نلحق بركب التقدم فالمعرفة كنز من كنوز الدنيا وبحر لا ينفد فكل شئ يقل وينقص بالأخذ منه إلا العلم

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  قناة المنتدي Goha Channel  

Manufacturing process عمليات التصنيع

كاتب الموضوعرسالة
goha
مؤسس الموقع
مؤسس الموقع
goha

علم بلدك : مصر
الميزان
الموقع https://goha.ahlamontada.com

Manufacturing process عمليات التصنيع  Empty
مُساهمةموضوع: Manufacturing process عمليات التصنيع    Manufacturing process عمليات التصنيع  I_icon_minitimeالخميس 16 أغسطس 2012, 9:08 pm

Manufacturing process عمليات التصنيع  33

عشان نعرف تصميم كويس لازم نتعرف علي الطرق اللي بصنع بيها الشئ اللي بصممه عشان لما أجي أصمم حاجة ( ابقي عارف إيه إمكانياتي التصنيعية بالظبط و علي اساس كده أصمم يعني ما أصممش حاجة أفاجئ إني مش عارف أعملها بأي نوع من أنواع الماكينات و لا اي عملية تشغيل عشان كدا إحنا هنقول المراحل اللي أي منتج متصمم بيمر بيها و هذكر العملية بالانجليزي و الشرح لو أحتاجنا بالعربي بسيط عشان عارف إن الناس دارسة العمليات بالانجليزي

Primary shaping processes عملية التصنيع الاولي : The processes used for the preliminary shaping of the machine componen. The common operations used for this process are casting, forging, extruding, rolling, drawing, bending, shearing, spinning, powder metal forming, squeezing

بإختصار دي العمليات اللي اي منتج مبدئي بيمر علي واحدة منهم يعني لإما أدخله حدادة أو سباكة أو ...الخ عشان أحصل علي الشكل الاولي للمنتج اللي صممته

Machining processes عمليات التشغيل : The processes used for giving final shape to the machine component, according to planned dimensions The common operations used for this process are turning, planning, shaping, drilling, boring, reaming, sawing, broaching, milling, grinding, hobbing.

العملية التانية اللي بعد ما أحصل علي منتج في صورة أولية هي عملية تشغل ( ايا كان نوعها / ثقب / تفريز / تجليخ ...الخ ) مثال عملي لنفرض مثلا إني صممت منتج بسيط عبارة عن مربع من الحديد طول الضلع 20 سم و مثقوب من المنتصف بدائرة قطرها 5 سم هعمل ايه عشان أصنعه ؟؟ أول حاجة هجيب حديد و أسيحه و أعمله سباكة في نموذج ( باترن ) علي شكل مربع طول الضلع 20 سم بكده ابقي حصلت علي شكل المربع الاولي بعد كده أدخل علي العملية التانية ( أعمل عملية ثقب عن طريق المثقاب ) و بكده أحصل علي شكل المنتج ( صح كده ) واحد ممكن يقول طيب افرض بقي السطح نتيجة السباكة ما كنش كويس قوي ؟؟ مش كده هضطر أعمله تجليخ اقوله : الله يفتح عليك يا هندسة و دي العملية الثالثة ( عملية تسوية السطوح ) اللي بنقول عليه بالبلدي التفنيش

Surface finishing processes : The processes used to provide a good surface finish for the machine component .The common operations used for this process are polishing, buffing, honing, lapping, abrasive belt grinding, barrel tumbling, electroplating, superfinishing, sheradizin.

يجي بعد كده عملية الوصلات إني أوصل بين الأجزاء عن طريق عملية التوصيل

Joining processes : The processes used for joining machine components .The common operations used for this process are welding, riveting, soldering, brazing, screw fastening, pressing, sintering.

يعني اشوف الاجزاء اللي أنا صممتها ( ما هو أي تصميم بيتصمم بيتكون من أجزاء و الاجزاء دي بترتبط ببعضها عن طريق أحدي طرق الربط يعني لحام أو مسامير أو برشام أو سكروو و هكذا خلاص أنا كده جمعت المنتج اللي كنت مصممه و صنعته و ظبطه يفضل عندي عملية أخيرة ممكن ألجأ اليها و ممكن لا ( علي حسب ) و هي عملية معالجة المنتج يعني أعمله معالجة حرارية مثلا أو أعمله طلاء معين عشان يقاوم الصدأ و هكذا و دي أخر العمليات

Processes effecting change in properties : These processes are used to impart certain specific properties to the machine components so as to make them suitable for particular operations or uses. Such processes are heat treatment, hot-working, cold-working and shot peening.

طيب ليه أحنا بناخد الاعتبارات دي و بنقولها إننا لازم نعرف عمليات التصنيع قبل ما نصمم و يكون عندنا فكرة عنها عشان و أنت بتصمم لازم بتوضح في لوحة التصميم الجزء دا مثلا عايز سطحه ناعم قوي ( يبقي طبيعي المهندس اللي واقف في المصنع يفهم إن دا هيعمله عن طريق التخليخ لأنك حاطط في لوحة الرسم بتاعتك علي الشئ اللي مصممه علامة نعومة عالية برده لو عايز تبين إن الجزء دا هيتعمله لحام فليه علامة معينة عشان لما يروح الورشة بتاع اللحام يتلحم و هكذا فمهم إننا نعرف العمليات المختلفة اللي بصنع بيها المنتج أو علي الاقل نلم بأهم هذه العمليات

و إن شاء الله لنا في هذه العمليات المختلفة وقفات متعددة
https://goha.ahlamontada.com

Manufacturing process عمليات التصنيع
صفحة 1 من اصل 1